Terugbetaling aanvragen

​Een terugbetaling aanvragen is iets anders dat een bedrag wat door een deelnemer nog niet betaald is laten vervallen. Dit laatste, wat we crediteren noemen'kan door bij 'aanmeldingen' op de deelnemer zijn naam te klikken en dan op het pennetje. Daarna klik je op 'factuur crediteren'.

 

Als een deelnemer recht heeft op een terugbetaling (en dus echt daadwerkelijk al een bedrag betaald heeft), vraag je een refund aan. Zodra de refund bij aanmelder.nl is aangevraagd, wordt het gewenste bedrag terug op de rekening van de deelnemer gestort.
Een refund aanvragen gaat in drie fases: je zoekt het aanmeldformulier op (fase 1), je bepaalt wat er teruggestort moet worden (fase 2), je rondt de aanvraag af (fase 3). 
 

1. Aanmeldformulier opzoeken

 

  1. Ga via het Dashboard naar aanmeldingen
     
  2. Zoek de betreffende deelnemer op
     
  3. Klik op de regel van de deelnemer
     
  4. Er verschijnt een pop-up venster, klik op de link: [icon-refund] Terugstorten doet u door gekozen prijsopties in het formulier te wijzigen

Je bent nu in het aanmeldformulier van de deelnemer. Er zijn drie mogelijkheden: de deelnemer neemt geen deel meer aan een betaald onderdeel en krijgt dit volledige bedrag terug (fase 2a); of de deelnemer krijgt een geldbedrag terug (fase 2b), bijvoorbeeld een bepaald percentage aan annuleringskosten. Of de deelnemer neemt deel aan een ander betaald onderdeel (fase 2c).
 

2a. Deelnemer neemt geen deel meer aan betaald onderdeel of

 

  1. Klik op de knop Wijzig de gekozen opties (onderaan in het formulier)
     
  2. Vink de betreffende betalingsoptie uit
     
  3. Vink aan of uit of de deelnemer op de hoogte gebracht moet worden (de deelnemer ontvangt hiermee wel of geen creditfactuur)
     
  4. Klik op de knop aanmelden en betalen
     
  5. Ga verder naar fase 3
     

2b. Deelnemer krijgt geldbedrag terug

 

  1. Klik op de link Wijzig de gekozen opties (onderaan in het formulier)
     
  2. Voeg een creditregel toe met de link creditregel toevoegen
     
  3. Kies voor nieuwe creditregel
     
  4. Vul een omschrijving en het bedrag in dat moet worden teruggestort; let op, dit moet een negatief bedrag zijn
     
  5. Klik op voeg toe
     
  6. Vink aan of uit of de deelnemer op de hoogte gebracht moet worden (de deelnemer ontvangt hiermee wel of geen creditfactuur)
     
  7. Klik op de knop aanmelden en betalen
     
  8. Ga verder naar fase 3

 

2c. Deelnemer neemt deel aan een ander betaald onderdeel

 

  1. Klik op de knop Wijzig de gekozen opties (onderaan in het formulier)
     
  2. Vink de originele betalingsoptie uit
     
  3. Vink de nieuwe betalingsoptie aan
     
  4. Vink aan of uit of de deelnemer op de hoogte gebracht moet worden (de deelnemer ontvangt hiermee wel of geen creditfactuur)
     
  5. Klik op de knop aanmelden en betalen
     
  6. Ga verder naar fase 3

 

3. Aanvraag terugbetaling afronden

 

Je komt op een scherm met onderaan 3 logo's. Deze logo's geven de drie terugbetalingsopties weer: 

- Via het eerste logo vraag je de refund aan en neem je de 5 euro transactiekosten op je.
- Via het tweede logo vraag je de refund aan en leg je de 5 euro transactiekosten bij de deelnemer.
- Via het derde logo vraag je geen refund bij aanmelder.nl aan. Je bent zelf verantwoordelijk voor de daadwerkelijke terugbetaling aan de deelnemer. Deze optie komt alleen tevoorschijn als je bankoverschrijving aan eigen bank hebt openstaan bij de betaalinstellingen.

Kies één van de bovengenoemde opties, hiermee komt de refund-aanvraag daadwerkelijk bij ons binnen.

Tip


Door een refund aan te vragen, is de deelnemer niet afgemeld. Hoe je een deelnemer afmeldt, lees je in dit artikel.

Tip


Als je ervoor kiest om de deelnemer op de hoogte te stellen, ontvangt de deelnemer een bericht met daarin de bevestiging dat de registratie is gewijzigd en de creditfactuur in de bijlage.