Terugbetaling aanvragen

Jij kunt als organisator een terugbetaling doen via aanmelder.nl. Dit kan uiteraard alleen als de factuur al betaald is. 

Indien de deelnemer zich wilt afmelden, zorg er dan voor dat eerst alle financiële stappen zijn uitgevoerd voordat je daadwerkelijk de deelnemer afmeldt. Nadat je een deelnemer afmeldt, wordt alleen de naam en e-mailadres opgeslagen - alle overige gegevens worden verwijderd.

- Is de factuur nog niet betaald en hoeft de deelnemer de factuur niet te betalen? Dan kun jij de factuur crediteren. Hoe dit werkt, kun je hier nalezen.

- Is de factuur wel al betaald en krijgt de deelnemer geld terug? Dan kun je een terugbetaling aanvragen. Je kunt ervoor kiezen om het volledige bedrag terug te betalen of een deel van het bedrag.


Let op
:
De terugbetaling gaat altijd via dezelfde weg terug naar de deelnemer.
Heeft de deelnemer via bankoverschrijving/iDEAL betaald? Dan wordt het geld teruggestort naar dezelfde rekening waar de betaling vandaan is gekomen.

Heeft de deelnemer via creditcard/PayPal betaald? Dan wordt het geld teruggestort als tegoed op hun creditcard of Paypal-account.

Wij rekenen 5 euro (ex btw) voor elke terugstorting. Jij kunt er zelf voor kiezen of jij als organisator deze kosten betaalt of dat jij deze kosten neerlegt bij de deelnemer. 


Een terugbetaling aanvragen gaat in drie stappen:
1. je zoekt juiste aanmelding op;

2. je bepaalt welk bedrag er teruggestort moet worden;

3. je rondt de aanvraag af. 
 

1. Aanmelding opzoeken

  1. Ga via het Dashboard naar aanmeldingen
  2. Zoek de betreffende deelnemer op
  3. Klik op de naam van de deelnemer 
  4. Er verschijnt een pop-up venster, klik op de link: Terugstorten doet u door gekozen prijsopties in het formulier te wijzigen


Je bent nu in het aanmeldformulier van de deelnemer.

- Krijgt de deelnemer het volledige betaalde bedrag terug? Ga naar stap 2a.
- Krijgt de deelnemer een deel van het betaalde bedrag terug? Ga naar stap 2b.

2a. Deelnemer krijgt het volledige bedrag terug

  1. Klik op de knop Wijzig de gekozen opties (onderaan in het formulier)
     
  2. Vink de eerder aangekochte ticket uit, er komt dan een min-bedrag te staan. Dit is het bedrag wat de deelnemer terugkrijgt.

     
  3. Vink aan of uit of de deelnemer op de hoogte gebracht moet worden (de deelnemer ontvangt hiermee wel of geen creditfactuur)
     
  4. Klik op de knop 'aanmelden en betalen' om de terugbetaling te bevestigen.
     
  5. Ga verder naar stap 3
     

2b. Deelnemer krijgt deel van bedrag terug

  1. Klik op de link Wijzig de gekozen opties (onderaan in het formulier)
     
  2. Voeg een creditregel toe met de link creditregel toevoegen
  3. Kies voor nieuwe creditregel 
  4. Vul een omschrijving en het bedrag in dat moet worden teruggestort.
    Let op: dit moet een negatief bedrag zijn.
  5. Klik op voeg toe 
  6. Vink aan of uit of de deelnemer op de hoogte gebracht moet worden (de deelnemer ontvangt hiermee wel of geen creditfactuur)
  7. Klik op de knop aanmelden en betalen
  8. Ga verder naar stap 3


3. Aanvraag terugbetaling afronden

 

Je komt op het betaalscherm waar je de terugbetaling gaat bevestigen. Onderaan vind je 3 opties, de drie terugbetalingsopties: 

- Optie 1: Jij betaalt als organisator de 5 euro transactiekosten (ex btw).
- Optie 2: De deelnemer betaalt 5 euro transactiekosten (ex btw).
- Optie 3: Je stort zelf het geld terug, je wilt alleen een credit factuur.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de daadwerkelijke terugbetaling aan de deelnemer. Deze optie komt alleen tevoorschijn als je bankoverschrijving aan eigen bank hebt openstaan bij de betaalinstellingen.


De aanvraag komt daarna bij ons binnen en en zal binnen 1 werkdag worden verwerkt. 

Hoe lang het duurt voordat het geld daadwerkelijk terug is bij de deelnemer, is afhankelijk van de gekozen betaalmethode. Betalingen via iDEAL of bankoverschrijving staan doorgaans binnen 5 werkdagen weer op de rekening van de deelnemer, betalingen via creditcard/Paypal duren doorgaans een aantal weken voordat het bedrag als tegoed zichtbaar is op de creditcard of in het PayPal account.

Tip


Een deelnemer is niet automatisch afgemeld nadat je een terugbetaling hebt aangevraagd. Hoe je een deelnemer afmeldt, lees je in dit artikel.

Tip


Als je ervoor kiest om de deelnemer op de hoogte te stellen, ontvangt de deelnemer een bericht met daarin de bevestiging dat de registratie is gewijzigd en de creditfactuur in de bijlage.